SlankeAssistent

Slanketips og Livstilsartikler

   mar 11

Købekraftsparitet

Hvis man blot omregnede alle priser og værdier efter f.eks. dollarkursen vil spørgsmålet om dette kan sammenlignes opstå? Det væsentlig er imidlertid ikke selve de priser, man ville beregne sig frem til her. Det væsentlige er, hvor meget man i hvert enkelt land kan købe sig til for en dollar? Hvis den ideelle markedsmekanisme virker, vil der naturligt opstå en pris, og ikke mange forskellige priser. Det der sker på et marked under fuldkommen konkurrence er, at de der søger overnormale profitter på kort sigt er med til at skabe et incitament for andre til at gå ind i aktiviteter, således at profitterne udlignes på lang sigt, og man får en eneste pris.

Eller, hvis et parti korn kan købes billigere i Aalborg og sælges dyrere i København vil der på kort sig være et incitament til at købe op i Aalborg og sælge i København. Men da efterspørgslen stiger i Aalborg – flere opdager ’fidusen’, og de der allerede kender den køber mere op – vil det drive prisen op mod det Københavnske niveau, hvorved ekstrafortjenesten forsvinder på længere sigt. Sker dette på alle markeder globalt og nationalt er der til sidst en eneste pris på alt.

Internationale sammenligninger

Hvis vi antager, at der findes en repræsentativ vare, f.eks. en burger, og denne koster 4$ i USA og 3£ i England er valutakursen 3£ for 4 $ eller 75 £ for 100 $. Under forudsætning om at hjemmemarkederne i de to lande netop ikke viser prisforskelle på burgeren er dette den reale valutakurs. Det internationale ugeblad ’the Economist’ beregner faktisk det, man kalder ’Big Mac indekset’ for en række lande.

Prisen på en ’Big Mac’ forudsættes med andre ord at være repræsentativ for en forbrugskurv i forskellige lande, hvilket selvfølgeligt er diskutabelt. Mere komplekse beregninger inddrager da også en international sammenlignelig kurv af varer i stedet for et eksempel på en vare. Det forudsættes med ’Big Mac’ indekset, at prisen på denne burger ligger tæt på den nominelle valutakurs – altså den kurs dollar faktisk handles til. Desto højere prisen er på en ’Big Mac’ i den lokale valuta, desto højere er valutakursen udtrykt i dollar. Læs eventuel mere på http://laan-viden.dk/

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>