SlankeAssistent

Slanketips og Livstilsartikler

   nov 18

Om slankekure, vægttab og livsstil

Så er vi i gang – jeg har længe haft lyst til at lave en blog hvori jeg beskriver mine tips, indfaldsvinkler og holdninger til det at holde sig sund og slank. Det er såmænd ikke fordi jeg er uddannet indenfor feltet – jeg har bare et langt liv bagved mig, hvor jeg har prøvet lidt af hvert og en del af det hele – så derfor mener jeg, at jeg efterhånden har et rimeligt godt billede af hvad der virker, og hvad der i hvert fald slet ikke virker.

Her i denne første artikel vil jeg lige prøve at opsummere lidt af mine synspunkter og erfaringer, og i senere artikler vil jeg så gå i dybden med mine postulater; for som du sikkert allerede ved, kære læser, er det med at holde sig slank langt fra en eksakt videnskab.

Slankekure – og hvorfor du skal holde dig langt væk fra dem

Som de fleste, der ikke har det nemt med at holde vægten, har jeg været på stort set alle slags kure, lige fra Nupo, South Beach, Den omvendte kostpyramide, 5 dages kuren, broccoli kuren, og ca. tusind andre. Fælles for dem alle sammen er, at de producerer et vægttab; og fælles for dem alle er, at så snart kuren ophører, tages vægten på igen – og i mange tilfælde endda med større slutvægt end startvægt.

Det er blevet sagt tusinde gange før, men nu siger jeg det lige igen endnu en gang for Prins Knud: der findes ikke nogen let genvej til et varigt vægttab, og da slet ikke på en slankekur, som man kun er på nogle dage eller uger.

Livsstils-slankekure kan være gode for nogle

Der findes alternative slankekure, som man kan gøre til en livsstil. Nogle eksempler er Atkins (hvor man i høj grad begrænser kulhydrater), til Stenalderkost (hvor man forsøger at spise som de gjorde i stenalderen) – begge disse virker for nogle, også på det lange sigt, udelukkende fordi folk vælger at skifte deres kostvaner ud. Dvs. hvis du kan holde dig til Atkins eller Stenalderkost – så kan du faktisk leve et godt og slankt liv, hvor der også er plads til at synde en lille smule.

De fleste har dog svært ved at undgå pasta, kartofler og alle de andre gode sager, som disse kure lægger op til man skal undgå. Men selvom du er en af dem, er der stadig håb!

Hmm – hvad skal jeg så gøre ?

Tjah – det er faktisk ikke så svært. Det hele handler om kalorier du forbrænder, kontra kalorier du indtager.

De kalorier du forbrænder er i form af hvileforbrænding (som udgangspunkt din vægt X 25 – vejer du 100 kg. forbrænder du altså i gennemsnit 2.500 kcal om dagen) – og motion (der findes tabeller på nettet, hvor du kan se hvad f.eks. 10 minutters løb etc. giver).

Formlen er altså simpel:

Indtag af kalorier – (hvileforbrænding + forbrænding motion) = kalorieoverskud

Hvis kalorieoverskudet er negativt (ie kalorie underskud), så taber du dig – så nemt er det faktisk. Et kilo fedt indeholder ca. 7.000 kcal – og så kan du selv lave matematikken for hvor meget kalorieunderskud du skal have om dagen for f.eks. at tabe 2 kilo om måneden.

Sæt dig ind i hvad du spiser – hvor mange kalorier indtager du pr. dag – og skær enten ned for det hvis det er for højt, eller implementer motion i din hverdag. Det kræver lidt arbejde, og er ikke så nemt som ”Broccoli kuren” – men tro mig: for de fleste af os, er det det eneste, der virker i det lange løb.

Rigtig god fornøjelse :)

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>